Természetesen Virginie Ledoyenről van szó. Hogy kicsodáról? Aki nem nézi a francia filmművészet kortárs remekeit, annak is ismerős lehet A part című 2000-es hollywoodi filmből: ő volt az a barna hajú lány, akivel Leonardo DiCaprio a vízben hancúrozott. A most 38 éves színésznőről a botrányfotós, Terry Richardson készített félmeztelen képeket a LUI magazin áprilisi számába. Amúgy teljesen megszokott, hogy elsővonalbeli francia színésznők magazinokban pucérkodnak: a LUI korábban közölt meztelen fotósorozatot Lea Seydoux-ról és Marie Gillainről, de Juliette Binoche és Catherine Deneuve is volt már a Playboyban.

 

A kilencvenes évek közepén Ledoyen nagyszerűbbnél nagyszerűbb filmekben tűnt fel. A sort a magyar származású Olivier Assayas Hideg víz című 1994-es drámája nyitotta, erről a következőket írtam a legjobb coming of age-filmeket rangsoroló összeállításunkban tavalyelőtt:

"A felnőtté válásról szóló filmek általában vicces formában dolgozzák fel ezt a témát, Olivier Assayas hetvenes évek elején játszódó, kőkeményen önéletrajzi ihletésű alkotása viszont azok közé tartozik, amelyek nem. A Hideg víz szakít a "milyen bájosan hülye voltam még akkor" megközelítéssel, és teljes egészében a főszereplő srác szemszögéből mutatja meg a történéseket. Gilles (Cyprien Fouquet) klasszikus problémás tinédzser: az iskolában rosszul teljesít, édesapja nem találja vele a közös hangot, és amikor a barátnőjével lebuknak lemezlopás közben, még a törvénnyel is meggyűlik a baja.

A csaja, Christine (Virgine Ledoyen) még nála is nehezebb eset, neki nem adatott meg az a védőháló, amit Gillesnek a középosztálybeli családja jelent, és a lány példáján keresztül a film kíméletlen pontossággal rávilágít arra, hogy egyes fiatalok valóban tönkre tudják tenni egész későbbi életüket néhány kamaszos ballépéssel."

Szakmai csúcsának az 1995-ös Magányos lány-t tekinthetjük. Ebben a filmben a kamera másfél órán keresztül valós időben követi a bájos színésznőt, amint szobalányként tölti első munkanapját. Nem történik semmi eget rengető, hosszú perceken keresztül csak Virginie-t nézzük reggelis tálcával a kezében bandukolni a szálloda folyosóin, mégis mikor véget ér a film, fájdalmas hiányérzet költözik a néző szívébe: Hol jársz, Virginie!? Mit csinálsz!? És miért nem láthatjuk azt?! A Magányos lány olyan utánozhatatlan élményt nyújt, ami miatt már érdemes volt feltalálni a mozit.

Három évvel később jött a Jeanne és a tökéletes férfi, ami a filmtörténet egyetlen AIDS-tematikájú musicale, valamint a szintén Assayas rendezte Fin aoűt, début septembre. Máig emlékszem, hogy az utóbbi nézése közben mennyire meghökkentem, amikor kiderült Ledoyen addig szendének tűnő karakteréről, hogy a szadomazót kedveli.

A part csak egyszerű hollywoodi kitérőnek bizonyult, és később is játszott még emlékezetes filmekben (8 nő, Csak egy csók, Búcsú a királynémtól), de karrierje hihetetlenül erős indítását egyelőre nem tudta túlszárnyalni.