Monstre Zomborácz Virág-interjúnk bónusz részében a 28 éves rendező elárulja, hogyan alakult a kapcsolata Andy Vajnával, miket rontott el az Utóélet forgatásán, hogyan próbálta lebeszélni a munkatársait a bulizásról, és melyik Wes Anderson-filmek inspirálták. Azt is megkérdeztük, milyen zenéket szeretne használni a filmben, mennyi termékelhelyezés lesz, és melyik filmfesztivált szeretnék megcélozni.
 


Két évvel ezelőtt Cannes-ban tanúja voltam, amikor életedben először találkoztál Andy Vajnával. Azóta hogy alakult a kapcsolatotok?
 

Sehogy. Azóta nem beszéltem vele, soha nem is találkoztunk. Szó volt arról, hogy lejön a forgatásra, de aztán végül nem jelent meg.
 

És ez hiányzott neked?
 

Nem annyira érzem jól magam az ilyen protokolláris dolgokban. És ez nem személyes kifogás.
 

Tiszteled Andy Vajna szaktudását?
 

Tisztelem. Meg a korát.
 

Rosszul esne, ha végül nem tetszene neki a filmed?
 

Ha bárkinek nem fog tetszeni, az rosszul fog esni. De ha van is bennem megfelelési vágy, akkor az nem kifejezetten felé irányul.
 

Ki felé irányul?
 

Vannak olyan személyek az életemben, akiknek számít a véleménye, vagy akiknek vágyom az elismerésére. Akik nem fesztiváligazgatók, hanem a barátaim. Ez egy ilyen emberi dolog, gondolom.
 

Mesélted, hogy nem tudtad komolyan venni, amikor azt mondták, hogy ez lesz életed legnagyobb élménye. Végülis milyen élmény volt?
 

Életem legnagyobb élménye volt, tényleg. Nem volt folyamatos eufória, de pont ezért volt jó. Mostanában pont arról beszéltünk a stábbal, hogy milyen nehéz arról beszélni, hogy min mentünk keresztül együtt. Azt hittem, hogy faszt lesz ez életem legnagyobb élménye, bele fogok pusztulni, bele fogok bukni, de nem így lett. Nagyon erős flow-élmény, nagyon erős közösségi élmény. Le akartam írni, hogy mik történtek, hogy emlékezzek bizonyos fontos dolgokra, de nem igazán sikerült.
 

Nehezedre esett azt mondani a forgatáson, hogy ez megvan, és menjünk tovább?
 

Igen.
 

Volt, amikor nevettek a stábtagok egy-egy jelenet láttán?
 

Volt. De ez is olyan, tudod, hogy ami először viccesnek tűnik, az huszonhatodik alkalommal már nem az.
 

Amikor nem nevettek, az fájt?
 

Nem úgy építkezik a film humora, hogy ott egy poén, és akkor mindenki nevet rajta. Egy-egy szituáció vicces, de különben sem az a térdcsapkodós humor.
 

Betegség ellen védekeztél?
 

Igen, de több hullámban is végigsöpört a betegség az egész stábon. Igazából már az első héten mindenki beteg lett. Miután Zsombor bekiabálta, hogy felvétel lesz, a tessék előtt még fél percig csak tüsszögést és krákogást lehetett hallani. Forgattunk kórházban, és ott is mindenki összeszedett valamit. De ilyenkor nagyon hajt az adrenalin.
 

Mutogattatok egymásnak filmeket Pohárnok Gergellyel?
 

Igen, de aztán ezeknek később nem nagyon volt jelentősége. Nem volt egy konkrét referencia. Van egy hosszú steadycames jelenet a film végefelé, ahhoz néztük a Tenenbaum, a háziátok-nak a végét. Mert az is egy hasonló szituáció volt, nekünk is volt tűzoltóautónk, meg minden. De baromira nem olyan lett.
 

Arról a jelenetről, amit a sajtónapon vettetek fel, nekem Az okostojás jutott eszembe.
 

Igen, azt mutattam is Lillának, a látványtervezőnek. Több Wes Andersonos referencia is volt ezek szerint, talán mert több filmjében is volt színdarab. De nem csak filmeket néztünk, összegyűjtöttünk egy csomó fotót, YouTube-videót, mindenfélét.
 

Terád hárult az a feladat, hogy az amatőr színészi játékot összehangold a profival?
 

Igen, ez elvileg a rendező feladata. Eleinte kevésbé sikerült, aztán egyre inkább. Minden színésznek volt olyan jelenete, amiben amatőrrel kellett együtt játszania.
 

Az, hogy Gálffi szellemet játszik, jobban megengedi, hogy teátrálisabb legyen?
 

Bizonyos szempontból igen, de közben meg azért nem, mert a szellem lassan öntudatra ébred, és amikor ez megtörténik, akkor megint ugyanolyannak kell lennie, mint a lelkésznek életében. Akinél leginkább megengedhető volt a teátralitás, az Csákányi Eszter volt. Mert az ő karaktere eleve egy túlzás.
 

Amikor a helyszíneket kerestétek, sok meglepetés ért?
 

Nagyon abszurd volt. Rengeteg olyan dolgot láttunk, amire írtam is Twitteren, hogy ha ezt egy látványtervező találja ki, akkor nem hiszed el. Egyébként ha nincs a Pécsi Filmalap, akkor én az Utóélet-tel kapcsolatban is azt mondom, hogy Mezőhegyesen forgassuk, mint a Valami kék-et. Ez nem ilyen kávéházban kitalált dolog, hogy játszódjon vidéken, hanem belső kötődés. Köt a magyar vidékhez egy élményanyag, akár vizuálisan, akár más szempontból.
 

A költségvetés egy része szponzori pénzből van. Ez megjelent valahogy nálad? Bele kellett forgatni különböző termékeket a filmbe?
 

Nem volt olyan termékelhelyezés, ami zavaró lett volna. A diszkójelenetben például Rézangyal pálinka van, de nem úgy isszák a szereplők, hogy kifelé tartják a cimkét, és megbeszélik, hogy ez nagyon finom, mi ez, ó Rézangyal.
 

Kellett beleírni szöveget szponzori kérésre?
 

Nem. Olyan van, hogy elhangzik egy termék neve, amivel nincs megállapodásunk.
 

Melyik termék?
 

Red Bull.
 

Tudod, hogy milyen zenéket akarsz használni a filmben? Bele voltak írva a számok a forgatókönyvbe?
 

Van két szám, aminek szeretnénk megvenni a jogait. A nyolcvanas évek slágerei, tehát nem azért, mert olyan jók, hanem mert van egy hangulatuk.


David Foster Wallace legendás riportjából derült ki, hogy David Lynch egy csomó jelenetet úgy vett fel a Lost Highway forgatásán, hogy a hangulatnak megfelelő zenét döngetett konkrétan a felvétel alatt. Te csináltál ilyesmit?
 

Nem. Amúgy komoly küzdelmeink voltak a hangmérnökkel, hogy a zenés jeleneteknél, ahol csak lehet, ott üvöltsön a zene. Nehéz helyzet, mert a vágást az könnyíti meg, ha minél kevesebb szükségtelen hang van az adott felvételen. Felvesszük egyszer, felvesszük kétszer, nem biztos, hogy ugyanott fog tartani a szám. Közben meg tök béna, hogy egy diszkójelenetben a szereplők állnak a néma csendben, a statiszták táncolnak a némaságban, és próbálják túlüvölteni a zenét, ami nem szól.


Most ezen a filmen pörögsz, ez van folyamatosan a fejedben?
 

Hát ez. Nagyon intenzív élmény volt az egész, rendszerint arra kelek, hogy elkezdtem fejben vágni a filmet, és rájövök, hogy jaj, ez így nem jó, és akkor felébredek gondterhelten.
 

Van olyan dolog, amiről tudod, hogy elrontottátok?
 

Persze, nem is egy. Amit én elbasztam, az egy négy-öt oldalas lista lenne simán. De most úgy érzem, hogy nincs semmi, ami menthetetlen lenne. Tényleg az van, hogy ebből a nyersanyagmennyiségből két-három filmet össze lehet rakni, inkább az a para, hogy mi maradjon ki.
 

Lesz ötórás tévéverzió?
 

Lehetne egyébként sorozat, csak nem olyan a felépítése, nem úgy cliffesedik, ahogy egy sorozatnak kéne.
 

Hánykor kerültél ágyba?
 

Amikor Pesten voltunk akkor 10-11, Pécsett általában később.
 

A forgatási napok végén ment a bulizás?
 

Volt olyan, de én nagyon visszafogottan vettem ki a részemet ezekből a dolgokból, mert felelősségteljes ember vagyok.
 

A producer ilyenkor úgy fegyelmezi az embereket, mint egy tanár bácsi az osztálykiránduláson?
 

Ő egyáltalán nem tanárbácsis. Én törekedtem arra, hogy ne iszonyatosan másnaposan kelljen bármit csinálnom, amire kevésbé vagyok amúgy is alkalmas.
 

Akkor te mondtad a többieknek, hogy most már le kéne feküdni?
 

Nem, én abban igyekeztem támogatást nyújtani a hozzám közelálló munkatársaknak, hogy nem vesztünk azzal semmit, ha most nem bulizunk, mert bulizni máskor is lehet, most a munka a fontos. Többnyire sikerült meggyőzni őket, de azt mondta a horoszkópom, hogy csak a saját karmámmal foglalkozzak, a másokéval ne.
 

Erre az időszakra mondta?
 

Azt hiszem, ez az évi előrejelzés volt.
 

Melyik fesztivált szeretnéd megcélozni?
 

Ez attól függ, hogy milyen lesz a film.
 

Meg az időtől is függ, hogy mikor készül el. Ha elkezditek vágni májusban, akkor az gondolom kész lesz júliusra.
 

Dehogy, az első vágottat szeptemberben kell megmutatnunk.
 

Azért idén kész lesz?
 

Nem. Az csak a vágás, aztán jön a hangutómunka és a trükkök. Azt szoktuk mondani, hogy jövő januárban lehet bemutatni leghamarabb.
 

De az mindenképpen cél, hogy egy A kategóriás fesztiválon debütáljon?
 

Tök jó lenne, de én kicsinek látom erre az esélyt. Most az a cél, hogy olyan filmet csináljunk, ami tetszik nekünk. Ez az elsődleges cél.
 

Hogy kaptad azt a díjat Cannes-ban, nem segít a fesztiválra való bejutásban?
 

Imádom, hogy ott van mindig a nevem mellett, hogy Cannes, de igazság az, hogy annak a díjnak a cannes-i szelekcióhoz nagyon kevés köze van. Az az Európai Uniós Media-díj, aminek történetesen Cannes-ban volt az átadója.
 

Most, hogy ezzel végeztél, mibe akarod rögtön belevetni magadat? Például a Csajok második évadát gondolom, gyorsan megnézed.
 

Azt már megnéztem, és nagyon bejött. Egyelőre az van, hogy próbálom kitalálni, mit akarok csinálni az időmmel. Például arra gondoltam, hogy rekreációs céllal eljárok edzeni, vettem is egy háromhónapos bérletet, és aztán leestem a lépcsőn.